I torsdags var jag på en föreläsning på min mammas jobb där Hanna Cinthio berättade om sitt och Gabriella Olofssons projekt med sex- och samlevnadsundervisning på Rosengårdsskolan och Värner Rydénskolan. Projektet hade gått till på följande sätt. En enkät delades ut när de kom till skolorna. Enkäten undersökte hur kunskaperna som sexualitet såg ut. De var försiktiga med frågor som på något sätt skulle kunna främja fördomar. Att fråga vad någon tycker om homosexualitet menade Hanna lätt kunde leda till en förväntning att man ska reagera på ett affektivt sätt. Sedan hade undervisningen dels bedrivits i grupper, men eleverna hade också fått enskilda samtal inplanerade. Det hade även lett till att många kom spontant och diskuterade olika frågor med Hanna.
Hanna berättade om ett intressant fenomen som inträffat i och med att hon själv talar arabiska, hon menade att det blev mer förvirrande för eleverna än det faktum att hon var ung svensk kvinna som pratade om sex. Hanna beskrev hur hon fick tillgång till en diskussion med eleverna genom att hon kunde prata om sex på deras språk, att det blev en ögonöppnare att sex var något som man även kunde prata om på arabiska. Hon pratade också om hur det kan uppfattas att använda en viss vokabulär och att nyanserna när man talar om sex är så enormt viktiga. Jag skrev lite om språket och sexualiteten och tycker att det är en väldigt intressant aspekt av sexualitet.
Många av samtalen i projektet hade handlat om oskuld och mödomshinnan. Det näst mest sökta ordet på min blogg är just mödomshinna och jag är glad över att de då hamnar här. Att mödomshinnan är en slidkrans tåls att sägas om och om igen. Med tanke på den senaste debatten om sexualundervisning i skolorna så är Hanna och Gabriellas arbete ytterst intressant. En av de viktigaste vinsterna med arbetet kom att vara att korrigera felaktiga uppfattningar som många av eleverna hade om sex, det handlade mycket om föreställningar kring begreppet oskuld och vad det innebar. Enkäten som de avslutade sitt projekt med visade på att kunskaperna om sex hade ökat i och med projektet. Eleverna deltog aktivt i undervisningen.
Hanna var noga med att poängtera att det hon berättade var generaliseringar om eleverna, men det hoppas jag att de flesta är medvetna om redan.
Föreläsningen var ett arrangemang under Malmö stads Likabehandlingsvecka i regi av Resurscentrum för mångfaldens skola(RMS). Att höra Hanna prata kan verkligen rekommenderas och hon nås genom Etniska relationer och Resurscentrum för mångfaldens skola
Leave a Reply