Truls, elev i årskurs 3 på gymnasiet, har skrivit sitt projektarbete om idrottande ungdomars tankar om homosexualitet. Projektarbetet var upplagt som en föreställning inspirerad av Mårten Svedbergs Fotbollsbögen. Truls har också gjort en enkätundersökning som avsåg att mäta attityderna till homosexualitet före och efter att eleverna sett föreställningen. Han ledde en diskussion kring jargongen i omklädningsrummet efter det att eleverna sett föreställningen. Som Truls misstänkte efter att själv ha spelat handboll i ett stort antal år så berättade ungdomarna om en speciell attityd i omklädningsrummet angående homosexualitet samt en allmänt rå jargong som inte ses som socialt accepterad i andra delar av samhället. Truls berättar för mig om hur killarna kör upp vattenflaskor i rövarna på varandra och kissar på varandra i duschen. Att kalla någon bög eller flata som skällord är inte ovanligt och ungdomarna kan tydligt berätta om vilka attribut som de förknippar med bögar och flator, bögar är feminina och flator maskulina.
Här är några citat från Truls projektarbete
” Asså jag tror det är så, för det är ju många i seniorfotboll som tränar och har uttalat sig om att de inte vill ha homosexuella i laget, så jag tror det är mer fientligt.”
”Jag tror det är för att idrottare ska vara så macho, i alla fall inom fotbollen. Där ska man ju vara tuff på plan, sen har man en bild av att homosexuallitet innebär att man inte är tuff.”
”Ja asså, för mig är det lugnt att de är bögar så länge de inte håller på med mig, asså de kan va och hålla på med sig själv så är det lugnt.”
Men så händer något, något som vi i min kurs i sexologi ägnat timmar åt att diskutera, nämligen hur man sätter igång processer hos människor och får dem att bearbeta informationen som de fått även när de lämnat rummet. Det är inte helt lätt, de flest som jobbat med sexualupplysning kan berätta om hur kunskap om exempelvis säker sex går in genom ena örat och ut genom det andra. Truls får den att stanna. För när ungdomarna svarar på enkät nr 2 så har något hänt. I enkät efter enkät så skriver de om hur de börjat fundera mer på homosexualitet, på hur de skulle vara om en av deras kompisar sa att han eller hon var bög eller flata. Att de skulle fråga och lyssna på sin kompis.
Truls identifierar två förändringar hos ungdomarna efter föreställningen och diskussionen, de är mer medvetna om vad de gör när de kallar någon bög eller flata som skällsord och de börjar fundera över det. Han konstaterar att det antagligen inte räcker att bara informera om saker, man måste ge något mer som en film eller föreställning för att sätta igång de processer som jag tidigare beskrev.
Truls är inte ensam om att uppmärksamma Mårten Svedbergs föreställning och jargongen i omklädningsrummet, han har gott sällskap i Sydsvenskans Anja Gatu och QX Dodo Parikas. Han har ett försprång i att han som han uttrycker det
“Jag tror att eleverna påverkades mycket av pjäsen för att jag la den på deras nivå. Jag använde en attityd och ett språk som de använder med sina lagkamrater. De kunde inte gå ut från rummet, de var fast och på scen stod jag halvnaken och pratade som en av dem. Jag fick mycket cred efteråt. Det tror jag berodde på att pjäsen tilltalade dem för att kände igen sig, hade varit med om samma saker. “
Och vilken film var det som startade processerna inom Truls så han valde detta som projektarbete?
Den här…
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=73AvGNSiVIU]
Som Truls beskriver det
“I augusti förra året såg jag filmen Patrik 1,5 och då väcktes mina tankar om homosexuallitet. Jag började fundera därför att de visade en verklig bild av bögar i filmen och det var inte en fjollig bild. Sen läste jag om Mårten Svedbergs pjäs Fotbollsbögen i våras i Sydsvenskan. Mitt intresse väcktes genom att jag kunde känna igen mig i den. Det är faktiskt så det är att sitta i ett omklädningsrum. Bögskämten haglar och det är en väldigt hård jargong.”
Vill ni kontakta Mårten Svedberg så kan ni göra det genom Malmö Stadsteaters hemsida. Mårten medverkar i föreställningen All is love som jag nämnde i föregående inlägg.
Leave a Reply